Mikä UGC ja UGC-sisällöntuottaja?
UGC lyhenne muodostuu sanoista ”User Generated Content” eli käyttäjien luoma sisältö. Tuotetta tai palvelua käyttävät henkilöt luovat sisältöä yrityksille käytettäväksi heidän omissa kanavissaan. UGC-sisällöt voivat olla oikeastaan mitä tahansa sovittua kuluttajan luomaa sisältöä yrityksille, mutta yleisimpiä muotoja sisällöillä ovat lyhyehköt videot, kuvat ja arvostelut. UGC-sisällöntuottaja luonnollisesti on henkilö, joka tekee UGC-sisältöä.
UGC:lla pyritään mahdollisimman aitoon ja samaistuttavuutta herättävään sisältöön. Erilaisia sisällöntuottajia tarvitaan ja kannustankin erottumaan joukosta olemalla täysin oma itsesi, sillä aitous välittyy ja juuri se voi olla sinut erottava tekijä. UGC-sisällöntuottajaksi tarvitaan erilaisia ihmisiä ja joskus yritykset etsivät vaikkapa tiettyyn ikäkategoriaan soveltuvia henkilöitä, esimerkiksi nuorten ihonhoito tai ikääntyvän kasvovoide. Siispä yksi ja sama sisällöntuottaja ei voisi olla toteuttamassa näitä projekteja.
UGC-sisällöntuottajaksi voi alkaa oikeastaan kuka tahansa etätyöllä lisäansioista haaveileva, kunhan tietyt perustukset ovat kunnossa. Olen myös itse ponnistanut tieni täysin eri alalla työskennelleenä sisällöntuotannon saloihin. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita ja onkin suuri rikkaus, mitä enemmän erilaisia UGC-sisällöntuottajia erilaisille yrityksille on saatavilla. Kysyntä kasvaa hurjaa vauhtia, joten samalla luonnollisesti tekijöidenkin kysyntä on kasvussa. On toki hyvä huomioida muutamia asioita UGC-sisällöntuotantoa aloittaessa ja tässä kirjoituksessa kerron vinkkejä omien kokemusteni pohjalta, miten tulla UGC-sisällöntuottajaksi ja täten tienata lisätuloja kotoa käsin.
Ensiaskeleet UGC-sisällöntuottajaksi
UGC-sisällöntuottajan tärkein työkalu on portfolio
Portfoliota voisin kuvailla puun juurina, eli kun juuret ovat vahvat, myös puu voi hyvin. Portfolion merkitystä ei voi liikaa korostaa, sillä se on avain, käyntikorttimme ja hiottu timantti, josta yritykset näkevät esimerkkejä siitä, mitä juuri kyseinen sisällöntuottaja voisi heille tarjota. Portfolion tekeminen alussa voi viedä aikaa. Se on ainoastaan hyvä merkki, sillä silloin sen hiomiseen on käytetty vaivaa ja lopputulos hyvä. Uudet asiat tuntuvat lähestulkoon aina vaikeilta, ole armollinen ja anna itsellesi aikaa. Muista, että kun pohjatyö on tehty huolella, tulokset puhuvat puolestaan!
Suosittelen tekemään portfolioon mahdollisimman monipuolisia esimerkkejä siitä, mitä voisit yrityksille tuottaa, sillä joskus yritykset voivat lähestyä sinua näiden esimerkkien kautta tai joskus esimerkkinä käytetty yritys voi jopa suoraa haluta ostaa materiaalin käyttöönsä. On huomattavasti helpompi hahmottaa yhteistyön mahdollisuuksia monipuolisista esimerkeistä.
On hyvä tiedostaa, että puu tarvitsee kasvaessaan isommat juuret, eli portfolio elää, kasvaa ja kehittyy tekijänsä mukana ja sitä on syytä pitää ajan tasalla omien taitojen kehittymisen ohella, mutta myös aktiivisuuden osoittamiseksi.
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Ota yhteyttä potentiaalisesti UGC-markkinoinnista kiinnostuneisiin yrityksiin
Portfolio on erittäin tärkeä UGC-sisällöntuottajaksi ryhdyttäessä, mutta sen rinnalla olisi hyvä huomioida myös se, että miten oikeat ihmiset löytävät portfoliosi pariin?
Sosiaalinen media on äärimmäisen hyvä keino parantaa omaa löydettävyyttä. Vaikka portfolio ja sosiaalisen median sivut olisivat kuinka valmiina potentiaalisia asiakkaita varten, ei kuitenkaan ole kannattavaa jäädä odottelemaan, että joku löytäisi sinut, vaikka toki joskus niinkin voi käydä. Suosittelen olemaan itse aktiivisesti itseä kiinnostaviin yhteistyökumppaneihin ja liittymään UGC-sisällöntuottajaksi erilaisille alustoille, joiden kautta voi saada yhteistöitä. Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi UGC Suomi, Creably ja Freedomly. Lisäksi Facebookissa on ryhmiä, jossa UGC-markkinointia käyttävät yritykset etsivät UGC-sisällöntuottajia.
Laskutus UGC-sisällöntuottajana
Ei tarkoita, että täytyisi alkaa täyspäiväisesti yrittäjäksi, kun alkaa UGC-sisällöntuottajaksi. Oikeastaan sinulla ei tarvitse olla yrittäjyydestä mitään kokemusta. Pienenä varoituksen sanana kuitenkin, että vauhtiin päästessäsi saatat innostua niin, että haaveesi pienestä lisätulosta muuttuukin isommaksi. Palavan innostuksen myötä olen aloittanut opinnot tradenomina, joista on tähän mennessä saanut tietoteknistä ja juridista osaamista oman työn tueksi. Osa sisällöntuottajista tekee töitä kokopäiväisesti UGC:n parissa, mutta monet tekevät myös lisätuloina sivutoimisesti, kuten minä tällä hetkellä.
On olemassa lukuisia erilaisia laskutuspalveluita, joiden kautta töitä voi laskuttaa ja monet alustat ovat valmiina auttamaan, mikäli aikaisempaa kokemusta yrittäjyydestä ei ole, etkä tiedä mitä pitää ilmoittaa, milloin ja kenelle. Usein kevytyrittäjänä toimiessa maksat vasta palkannoston yhteydessä kuluja alustalle. UGC-sisällöntuottajaksi lähtiessäni en ajatellut, että voisin jonakin päivänä laskuttaa omaa työtäni ulkomaille, mutta niinhän siinä kävi ja se on myös aika yleistä tämän työn parissa, joka kannattaa huomioida myös laskutuspalvelua valittaessa.
UGC-sisällöntuottaja hyötyy verkostoitumisesta ja yhteisöistä
UGC-sisällöntuottajaksi on huomattavasti helpompi kasvaa muiden tekijöiden kanssa ja oli positiivinen yllätys, miten ihana ja yhteisöllinen verkosto työn ympärillä on. Verkostoituminen muiden sisällöntuottajien kanssa voi toki auttaa myös löytämään uusia mahdollisuuksia ja yhteistyökumppaneita. Yrittäjänä toimivien työ voi tunnetusti joskus olla yksinäistä, mutta ainakaan omalle kohdalleni ei ole vielä koskaan tullut tämän työn parissa ongelmaa, jota olisi tarvinnut yksin ratkoa. Aina löytyy joku, joka on valmiina tarvittaessa auttamaan. On ihana joskus vain ideoida ja pohdiskella yhdessä ja toivon, että joskus pääsen kuvailemaan yhdessä muiden UGC-sisällöntuottajien kanssa. Haaveenani on myös tulevaisuudessa järjestää tapahtuma UGC-sisällöntuottajien kesken. Työn myötä olen saanut tutustua moniin ihaniin ihmisiin ja muut tekijät motivoivat jatkamaan ja samalla ovat iso voimavara.
Useammilta osaavilta tekijöiltä on myös UGC-sisällöntuottajaksi aikoville aloittamisen tueksi tarjolla valmennuksia, jotka voivat merkittäväksi nopeuttaa ja helpottaa töiden aloittamista. Omaa uraani aloittaessa kävin laadukkaan valmennuksen. UGC-sisällöntuottajaksi ei kuitenkaan valmistuta, vaan se on jatkuvaa kehitystä ja oppimista samalla, kun erilaiset trendit ympärillä elävät ja alustat sekä työkalut muuttuvat. Sisällöntuottajana saatat hyötyä siitä, että olet seurannut vallitsevia trendejä sosiaalisen median eri alustoilla tai havainnoinut toimivien sisältöjen elementtejä. Toki usein ei ole tietoa siitä, millä kanavilla yritykset aikovat sisältöjä käyttää, mutta seuraaminen voi auttaa omassa työskentelyssä ja ideoinnissa. Koen UGC:n hyvin mukautuvaksi sisältömuodoksi eri alustoille.
UGC-sisällöntuottajaksi oikeilla työkaluilla
Itsensä videoiminen voi aluksi jännittää etenkin, jos ei ole esiintynyt kameran edessä aikaisemmin. Mitä useamman videon kuvaat, sitä luontevammalta se alkaa tuntua ja etenkin, kun alat saamaan oikeita yhteistöitä, alkaa jännitys muuttamaan muotoaan. Kokeneitakin tekijöitä jännittää, se on täysin inhimillistä, mutta tekeminen ja kokemus tuovat varmuutta. UGC-sisällöntuottajaksi alkavan on hyvä pohtia alussa, mistä aiheista on kiinnostunut ja minkälaiset yhteistyöt sopivat omiin arvoihin. Voi lähteä purkamaan asiaa esimerkiksi sen kautta, missä sinulla voisi olla asiantuntemusta tai mitä tuotteita ja palveluja olet käyttänyt mahdollisesti jo pitkään. Tästä voit saada ideoita portfolion rakentamiseen tai jopa mahdollisiin yhteistyöehdotuksiin. Tämä edesauttaa sinua tuottamaan yrityksille laadukasta sisältöä, kun aiheet ovat sellaisia, joista kerrot mielelläsi. Omien kiinnostuksen kohteiden läheisyydessä pysyminen välittyy sisällöistä myös sen katsojalle.
UGC on keino välittää aitoa kuluttajakokemusta, joten siihen ei vaadita ammattilaistason työkaluja ja tarvikkeita. Alkuun tarvitset hyvälaatuisen kameran puhelimessasi. Lisävalo tai riittävä luonnonvalo on suotavaa olla, jotta kuvanlaatu säilyisi mahdollisimman hyvänä. Säädettävästä kamerajalustasta tulee olemaan hyötyä. Joillakin yrityksillä voi olla erikseen toiveita sisällön elementeistä esimerkiksi äänenlaadun osalta mikrofoni, mutta näistä mainitaan aina erikseen. Lähdin itse liikkeelle hyvin minimaalisilla tarvikkeilla, koska vasta, kun teet työtä enemmän, huomaat, mitä välineitä oikeasti tarvitset ja alat oppimaan myös niistä enemmän. Siispä jos et halua löytää kotoasi mitä erinäisempiä tarvikkeita, suosittelen kysymään työtä tekevien vinkkejä tai etsimään suositteluvideoita näiden osalta.
Miksi ryhtyä UGC-sisällöntuottajaksi?
Yhä useammat ihmiset tuntuvat haaveilevan lisäansioista ja etätyönä tehtäville töille vaikuttaa olevan laajasti kysyntää. UGC-sisällöntuottajaksi ryhtyminen antoi minulle odottamattoman nopeasti lisätuloja ja mikä parasta, voin itse määritellä, milloin työskentelen. Sopimuksissa sovitaan usein aikarajat, joiden puitteissa työt toteutetaan, mutta se on hyvin joustavaa tavallisiin aikasidonnaisiin töihin nähden. Kuten kaikki työ, myös UGC vaatii tekijältään aktiivisuutta ja sinnikkyyttä. Työ on tarjonnut ainutkertaisia mahdollisuuksia toteuttaa omaa luovuuttaan ja työtä voi tehdä melkein mistä käsin tahansa, kunhan tarvittavat tuotteet löytävät perille sinne, missä sinä olet.
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Haasteita UGC-sisällöntuottajana toimimisessa
Isommilla yrityksillä on usein sosiaalisesta mediasta vastaavat henkilöt, eivätkä kaikki hyödynnä ulkopuolisia UGC tekijöitä markkinointinsa keinoina. Haasteita voi joskus aiheuttaa oikeiden ihmisten löytäminen, ketä lähestyä yhteistyö ehdotusta koskien. Yritysten arki voi olla kiireistä, eikä yhteistyöpyyntöihin aina välttämättä ehditä vastata tai ne voivat hukkua muiden viestien sekaan. Huolellinen pohjatyö voi viedä aluksi hieman aikaa, joka saattaa turhauttaa, jos tuloksia ei tule niin pian kuin toivoisi.
Sinäkö UGC-sisällöntuottajaksi?
UGC-sisällöntuottajana voit yhdistää luovuutesi, olemassa olevan potentiaalisi ja taitosi sekä kiinnostuksen kohteesi lisätulojen ansaitsemiseen kotoa käsin. Luo portfolio ja pohdi, mistä ihmiset voivat sen löytää, verkostoidu muiden tekijöiden kanssa ja kehitä itseäsi aktiivisesti. Pohdi omia arvoja ja mielenkiinnonkohteita peilaten niitä työhösi ja siihen, mihin suuntaan haluat lähteä, kun aiot UGC-sisällöntuottajaksi. Kokeile ja hyödynnä hyväksi havaitsemiasi työkaluja. Muista myös etsiä aktiivisesti asiakkaita ja luoda laadukasta sisältöä, joka tuo arvoa heidän liiketoiminnalleen. Mieti mahdollinen laskutustapasi, jotta olet valmiudessa ensimmäisten yhteistöiden vastaanottamiselle. Älä anna mahdollisten haasteiden olla menestyksesi tiellä.
Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua pääsemään alkuun UGC-sisällöntuottajana! Jos sinulla on kysymyksiä tai tarvitset lisätietoja, älä epäröi kysyä.
Artikkelin kirjoittanut UGC-sisällöntuottaja Nilla Haapoja. Alla linkit Nillan instagram-tilille ja portfolioon.