UGC (User-Generated Content) tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten arvosteluja, kuvia, videoita ja blogikirjoituksia. Useimmiten UGC-mainokset julkaistaan ainoastaan yrityksen viestintäkanavissa, joten se eroaa CGC-markkinnoinnista (Creator Generated Content).
Yksinkertaisimmillaan UGC-mainos voi olla yrityksen Google-arvostelu julkaistuna yrityksen verkkosivuilla. Lyhytvideot ovat äärimmäisen tehokkaaksi todettu UGC-markkinoinnin muoto. Tutkimuksen mukaan parhaiten verkkokauppamyynniksi konvertoi interaktiiviset tuote-esittelyvideot (Ketonen, 2023).
UGC-markkinonti on tehokas tapa lisätä brändisi näkyvyyttä ja luotettavuutta. Käyttäjien luoma sisältö on autenttista, luotettavaa ja samaistuttavaa, mikä tekee siitä arvokasta markkinointimateriaalia.
Ennen kuin aloitat UGC-kampanjan, määrittele selkeät tavoitteet. Haluatko lisätä brändin tunnettuutta, parantaa asiakassitoutumista vai kerätä arvokasta palautetta? Tunnista myös kohderyhmäsi ja mieti, millainen sisältö heitä kiinnostaa ja motivoi.
Tarjoa asiakkaille syitä luoda ja jakaa sisältöä. Yksinkertaisin tapa on pyytää asiakasta jättämään Google-arvostelu. Tämän lisäksi voit esimerkiksi tarjota tuotteesi tai palvelusi ostaneelle asiakkaalle alennuskoodin seuraavasta ostoksesta video-arvostelua vastaan. Jos sinua mietityttää saamasi materiaalin riittävä laatu, ole suoraan yhteydessä yhteisömme UGC-sisällöntuottajiin.
UGC ei rajoitu vain sosiaaliseen mediaan. Instagramin, Facebookin ja TikTokin lisäksi voit hyödyntää saamaasi materiaalia esimerkiksi verkkosivuilla, uutiskirjeissä sekä mainoskampanjoissa.
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.