UGC sopimus – Lataa ilmainen UGC-sopimuspohja

UGC-sopimus eli käyttäjän yritykselle tai brändille tuottamaa sisältöä koskeva sopimus on välttämätön työkalu sekä yrityksille että sisällöntuottajille. Hyvin laadittu UGC-sopimus varmistaa molempien osapuolten oikeudet ja velvollisuudet sekä mahdollistaa onnistuneen yhteistyön ilman turhia riskejä.

Sisällysluettelo

Miksi UGC-sopimus on tärkeä?

Hyvin laadittu UGC-sopimus:
  1. Selkeyttää oikeudet ja velvollisuudet: Sopimus määrittelee, mitä oikeuksia sisällöntuottaja luovuttaa yritykselle ja mitä oikeuksia hänelle jää. 
  2. Suojaa molempia osapuolia: Sopimus auttaa välttämään riitatilanteet, jotka voivat olla sekä aikaa että rahaa vieviä. 
  3. Edistää yhteistyön sujuvuutta: Kun pelisäännöt ovat selvät, osapuolet voivat keskittyä luovuuteen ja tulosten saavuttamiseen.

Mainos alkaa

Mainos päättyy

Mitä UGC-sopimuksessa tulisi huomioida?

1. Osapuolten tiedot 

Sopimuksessa määritellään selkeästi sekä sisällöntuottajan että yrityksen tiedot, kuten yhteystiedot ja Y-tunnus. 

2. Sisällön kuvaus ja aikataulu 

On olennaista määritellä tarkasti, millaista sisältöä tuotetaan, miten se toimitetaan ja milloin sen on oltava valmis. 

3. Korvaukset ja maksuehdot 

Sopimus voi sisältää sovitun korvauksen (esim. rahallinen hyvitys) ja maksuehdot, kuten maksutavat ja -aikataulut. 

4. Oikeudet ja käyttöehdot 

Yritykselle annettavat käyttöoikeudet sekä sisällöntuottajan tekijänoikeuksien säilyminen määritellään yksityiskohtaisesti. 

5. Salassapito ja vastuuvapautukset 

Sopimus voi määritellä salassapitoehdot ja vahvistaa, ettei sisältö loukkaa kolmansien osapuolten oikeuksia. 

6. Sopimuksen päättäminen 

Määritellään sopimuksen kesto ja ehdot sen päättämiselle. 

 

 

Olemme laatineet yksinkertaisen mallisopimuspohjan, jolla pääset helposti alkuun UGC-sisällöntuotannossa

Miten UGC-sopimus laaditaan

UGC-sopimuksen laatiminen alkaa osapuolten välisten odotusten ja tavoitteiden selkeällä määrittelyllä. Sopimukseen tulee kirjata yksityiskohtaisesti, millaista sisältöä käyttäjä tuottaa, mihin tarkoitukseen yritys saa käyttää sitä sekä millä ehdoilla sisältöä voidaan muokata tai jakaa eteenpäin. On suositeltavaa määritellä selkeät aikataulut, korvaukset ja maksuehdot. Sopimukseen tulee myös sisällyttää vastuunjakoon, immateriaalioikeuksiin ja mahdollisiin salassapitovelvoitteisiin liittyvät kohdat.

Lisäksi sopimusta laadittaessa tulee varmistaa sen ymmärrettävyys molemmille osapuolille. Yksinkertainen ja ammattimaisesti muotoiltu kieli auttaa välttämään väärinkäsityksiä. On hyvä, että osapuolet käyvät läpi sopimuksen yhdessä ennen allekirjoitusta, jotta molemmat ovat täysin tietoisia sen sisällöstä ja velvoitteista. Tarvittaessa juristin apu voi varmistaa, että sopimus on lainmukainen ja kattava.

UGC ja immateriaalioikeudet

Immateriaalioikeudet ovat yksi keskeisimmistä kysymyksistä UGC-sopimuksessa. Tekijänoikeudet kuuluvat yleensä sisällöntuottajalle, ellei niistä erikseen sovita toisin. Yrityksen kannalta on tärkeää varmistaa, että sillä on oikeus käyttää sisältöä sovituilla tavoilla ja että sisällöntuottaja on luovuttanut tarvittavat oikeudet.

Esimerkiksi tilanteessa, jossa yritys haluaa muokata tai uudelleenkäyttää UGC-sisältöä eri yhteyksissä, selkeät oikeudet ovat olennaisia. Jos oikeuksia ei ole määritelty tarkasti, yritys voi kohdata rajoituksia sisällön käytössä, mikä voi vaikeuttaa markkinointistrategian toteutusta.

UGC-sopimuksen hyödyt yritykselle ja sisällöntuottajalle

Yritykselle UGC-sopimus tarjoaa oikeusvarmuutta. Sopimuksen avulla varmistetaan, että yrityksellä on laillinen oikeus käyttää käyttäjän tuottamaa sisältöä esimerkiksi markkinoinnissa, brändäyksessä tai muussa viestinnässä. Tämä auttaa välttämään juridisia ongelmia, kuten tekijänoikeusrikkomuksia tai maineenhallintaan liittyviä haasteita.


UGC-sopimuksen ansiosta yritys voi myös ennakoida sisällöntuotannon kustannukset ja aikataulut. Sopimuksessa määritellään selkeästi, mitä sisältöä tuotetaan ja milloin se toimitetaan, mikä helpottaa projektinhallintaa. Lisäksi se antaa yritykselle mahdollisuuden hyödyntää sisältöä laajasti, esimerkiksi muokkaamalla tai jakamalla sitä useissa eri kanavissa. Tällainen joustavuus voi lisätä markkinointikampanjoiden vaikuttavuutta ja tavoittavuutta.


Sisällöntuottajalle UGC-sopimus tuo taloudellista turvaa ja oikeudenmukaisuutta. Sopimuksessa määritellyt korvaukset ja maksuehdot takaavat, että tuottaja saa asianmukaisen palkkion työstään. Tämä vähentää riskiä siitä, että työ jää palkitsematta tai korvaukset viivästyvät.


Lisäksi UGC-sopimus suojaa sisällöntuottajan immateriaalioikeuksia. Vaikka yritys saisi oikeuden käyttää sisältöä, sopimus voi sallia tuottajan säilyttää tekijänoikeudet. Tämä antaa sisällöntuottajalle mahdollisuuden hallita, miten ja missä hänen luomaansa sisältöä käytetään.


Sopimus myös selkeyttää odotuksia ja vastuita, mikä vähentää väärinkäsityksiä. Esimerkiksi sopimuksessa voidaan kirjata, mitä yritys odottaa sisällöntuottajalta, ja mitä tuottaja puolestaan voi odottaa yritykseltä. Tämä auttaa välttämään turhautumista ja mahdollisia konflikteja yhteistyön aikana.

Jaa tämä julkaisu

Voita iPhone 17 Pro – Sisällöntuottajan unelmapuhelin!

Haluatko kuvata täydellisiä UGC-videoita huippuluokan kameralla? Osallistu arvontaan ja voita iPhone 17 Pro – puhelin, joka nostaa sisältösi uudelle tasolle.
Kaupallinen yhteistyö DNA:n kanssa.
SSL-PNG-Image-File.png

Saa parhaat UGC-keikat ja vinkit suoraan sähköpostiisi – heti ja ilmaiseksi.

selfie-543366_1280
people-4041024_1280
29222
Yli 1000 sisällöntuottajaa on jo mukana.

Muita kiinnostavia artikkeleita UGC-sisällöntuotantoon liittyen

Mitä tekee sisällöntuottaja

Mitä tekee sisällöntuottaja?

Sisällöntuottaja luo materiaala kuluttajille kulutettavaksi sekä yrityksille maksua vastaan julkaistaviksi....
06/11/2025
TikTok-Ads-Manager

Aloittelijan opas TikTok Ads Managerin käyttöön

Nopea startti Ads Manageriin: tilin perustaminen, pikseli, kampanjatasot ja raportointi. Kuvat, videot ja call-to-actionit kuntoon...
03/11/2025
TikTok mainostaminen

Miten aloittaa TikTok mainostaminen yrityksen tilille?

TikTok mainostamisen voi aloittaa luomalla yritystilin, lataamalla sinne rahaa ja boostaamalla jotain nykyisistä videoista....
30/10/2025

Tutustu UGC sisällöntuottaajiimme

IMG_3372

Mirja Toivonen

UGC-sisällöntuottaja

Vaatteet ja asusteet, Ruoka ja juoma, Lahjat ja kukat, Koti ja sisustus, Matkustaminen ja majoitus

Olen keski-ikäinen (50+) sisällöntuottaja Helsingistä. Usein videoilla seikkailee myös mieheni....

1000015357

Pinja Jääskeläinen

UGC-sisällöntuottaja

Vaatteet ja asusteet, Perhe ja lapset, Ruoka ja juoma, Kauneus ja terveys, Koti ja sisustus, Matkustaminen ja majoitus

Olen 30-vuotias UGC sisällöntuottaja Pohjois-Karjalasta. Sisällöissäni näkyy ehdottomasti aitous. Olen...

IMG_3854

Josefiina Helin

UGC-sisällöntuottaja

Vaatteet ja asusteet, Ruoka ja juoma, Lahjat ja kukat, Kauneus ja terveys, Koti ja sisustus, Matkustaminen ja majoitus

Olen 28-vuotias nainen Turusta ja olen muuttamassa tammikuussa Hollantiin. Meillä...

Liity UGC-sisällöntuottajaksi

Listautuminen ugcsuomi.fi verkkosivustolle on yksinkertaista. Täytä profiilisi tiedot ja odota yhteydenottoja – tai jaa sivusi referenssinä.

Saa parhaat UGC-keikat ja vinkit suoraan sähköpostiisi – heti ja ilmaiseksi.

selfie-543366_1280
people-4041024_1280
29222
Yli 1000 sisällöntuottajaa on jo mukana.